top of page
  • Writer's pictureavnits90

עין מבוע - המעיין המבעבע


בלב מדבר יהודה, מסתתר לו המעיין המבעבע - תופעת טבע נדירה ומיוחדת, שיש כמותה רק 100 מעיינות ברחבי העולם כולו, והכל כאן, במרחק של חצי שעה מירושלים.


נווה מדבר:

עין מבוע הוא נווה אמיתי בלב המדבר. זהו אחד משלושת מעיינותיו של נחל פרת (ואדי קלט), והעיקרי שבהם.

מדובר בשמורת טבע של רשות הטבע והגנים, אשר בה שפע של אטרקציות וטבע. בעת ביקור בשמורה נוכל ליהנות ממסלולי הליכה שונים במספר דרגות קושי לאורך הנחל ותחת המצוקים המדבריים, לרחוץ במי הבריכה, לראות פסיפס ועתיקות ,ליהנות מפיקניק לצד הנחל, לראות סרט על המקום, ולראות אמות מים עתיקות, אשר הובילו בעבר את המים מן המעיין.

מי המעיין הינם בעלי מליחות נמוכה ביותר ולכן במשך עשרות שנים סיפק המעיין את מי השתייה של השכונות המזרחיות והצפוניות של ירושלים. כיום לצערנו המים אינם ראויים לשתייה.

הידעתם? מהו מעיין פועם?

מקור שמו של עין מבוע הוא בתופעת טבע מיוחדת במינה המכונה מעיין פועם, אשר מימיו מגיחים בפעימות, ובין הפעימות – המעיין יבש!! מכאן שמו – המעיין המבעבע. מדובר בתופעה מיוחדת ונדירה, שכן קיימים כמאה מעיינות כאלו בכל העולם. בשמורה גם מפלים יפהפיים הזורמים מן הסלע, ובשל אותה הופעה, גם המפלים הללו זורמים בפעימות.

הסיבה לפעימות אלו נובעת מאגירתם של מי תהום במערכת המערות הנמצאת בסלע מתחת למעיין (חללים קראסטים), אשר נאגרים עד לסף המילוי המירבי, ואז מתרוקנים בבת אחת.

תהליך המילוי והריקון של בריכת עין מבוע עשוי להימשך דקות ספורות או שעות ארוכות, גם המחזוריות אינה קבועה ומשתנה בהתאם לעונות השנה וכמות המים הנובעים מהמעיין.

בעבר, ניתן היה לחזות בפעימות רק בחודשי הקיץ והסתיו, ואולם כיום, כשלצערנו הגשמים מועטים, ניתן לחזות בתופעה זו גם בימים אלו.

מסלולי הליכה:

מן השמורה ניתן לצאת למספר מסלולי הליכה שונים:

1. המסלול הקווי בתוך השמורה - המסלול הקל והפשוט הוא מסלול קווי של כ-1.5 ק"מ לאורך הנחל, ואורכו כשעה הליכה. המסלול עובר בתוך השמורה עמה, ולכן יש לעשותו בדרך של הלוך-חזור.

2. מעין מבוע לעין קלט – מסלול בן כ6.5 ק"מ, אשר מצריך הקפצת רכבים. זהו מסלול למיטיבי לכת, הכולל אתגרים כמו ירידה בסולמות ויתדות ועוד. את הרכב השני יש להשאיר בחניון של עין קלט.

3. מעין מבוע לעין פרת – מסלול של כ-5 ק"מ למיטיבי לכת, אשר מצריך אף הוא הקפצת רכבים. את הרכב השני יש להשאיר בחניון העילי של משורת נחל פרת (ליד עלמון).


אורך הטיול: בהתאם למסלול הנבחר, החל מטיול של שעה ועד לטיול יום שלם למיטיבי לכת

הגעה: בוויז:: שמורת טבע נחל פרת – עין מבוע

עלות: ללא עלות

תיאום מראש: מומלץ להזמין מקום באתר רשות הטבע והגנים.

שעות פתיחה: שעון חורף: ימים א'-ה' 08:00-16:00

שעון קיץ: ימים א'-ה' ושבת 08:00-18:00, ימי שישי וערבי חג 08:00-17:00

חניה - שימו לב כי אין חניה בתוך האתר כי אם מחוץ לו. לאחר היישוב אלון מחנים בחניית האתר (חניית עפר משולטת) מימין לכביש. מרחבת החניה צועדים כ-300 מ' כלפי מטה בשביל עפר אל השמורה.


הערות:

  • תשומת לבכם כי השמורה נמצאת בשטחי C.

  • יש לבדוק התחזית מפני סכנת שטפונות, שכן בחורף בעת שיטפון בנחל קלט, הנחל שוצף וגועש וקיימת סכנה.

  • הכניסה למים במסלול הטיול מעין מבוע לעין קלט אסורה בשל זיהום.

  • קחו עמכם את האשפה שלכם ושמרו על הטבע נקי.


Recent Posts

See All
IMG_0310.JPG

היי, 

תודה שהצטרפתם אליי

היי,

אני אבנית,

שם חיבה ניתי,

מטיילת נון-סטופ,

ומשתדלת באופן קבוע

לצאת לטיול או רגע קטן בטבע

מספר פעמים בשבוע.

אני מאמינה שאפשר למצוא רגעי אושר גם בגיחות קטנות לטבע ולפינות חן,

ואם רק משנים את זוית הראייה, מוצאים סיפוק ואושר גם בדברים הקטנים והיומיומיים.

מזמינה אתכם לחוות איתי רגעים, רק רגעים, של אושר וטיולים.

bottom of page