top of page

עין צור

Updated: Feb 10, 2021

סתם יום של חול...

הילדים היו בקייצת, אני בעבודה, ובשעות אחר הצהריים חשקה נפשנו לטייל קצת, להשתכשך במים, להרגיש קצת טבע וחופשה, גם באמצע החיים אחרי יום עמוס.

שמנו בגד ים, סנדלים וכובע, לקחנו בקבוק מים ונסענו לטייל.

נסיעה של כ35 דקות מחיפה, כותבים "עין צור" בווייז, והגענו.

הדרך התחלפה לה לאיטה מנוף עירוני לשדות וכרמים שלא היו מביישים את דרך היין באלזס, והגענו למקום.

חונים בחנייה של אשכול הפיס בבנימינה, בסמוך לבית הספר התיכון, ומשם מספר שבילים מסומנים למסלולים שונים, העוברים בין היתר בתל צור, ובשדות.

אנחנו ראינו בטיול אתנחתא משיגרת היום ולכן בחרנו בסימון של שביל ישראל (כחול לבן כתום), והלכנו ישירות אל המעיין.

בתוך מספר דקות נכנסים למעברים קסומים עם גשרוני עץ ומעיין חלש זורם (בסוף אוגוסט!), ממש כמו ביער של פיות.

מיד לאחר מכן הגענו אל עתיקות של בית מרחץ, ומעליו אמת מים עתיקה. בבית המרחץ ניתן לזהות את המבנה הקלאסי של בית מרחץ רומאי - מבנה בן 3 חדרים, שבעבר כל אחד מהם שימש לטמפ' אחרת (חם, פושר וקר). אין ספק הרומאים ידעו לחיות טוב ולהתפנק...

מי המעיין נובעים מתוך מערה (ניתן להכנס אליה, אך החלק של הנביעה סגור מאחורי שער), ומשם עוברים באמה, שהילדים קטנים יכולים ללכת לאורכה, ולשתי בריכות.

ע"פ המידע מרמת הנדיב, המקום היה מכוסה בשיחי פטל, ורק בזכות זרזיף של מים עלה החשד שמסתתר במקום מעיין. החלו בחפירות ארכיאולוגיות, אשר חשפו נקבה גדולה עם מעיין שנובע מתוך סלע.

בתוך הנקבה אפשר לראות את ראשיתה של אמת המים שחפרו הרומאים, כדי לתעל את המים עד לבריכת האגירה הגדולה שראינו ליד בית המרחץ. אורכה הכולל של אמת המים הוא 47 מטרים. מאוחר יותר, בתקופה הביזנטית, הנקבה כולה הייתה מלאה במים ושימשה כבריכת רחצה פולחנית. בקרקעיתה התגלה אוצר של 2,100 מטבעות, ומשערים כי שימשה “באר משאלות”, עם סגולות פריון שייחסו למים.

המים נקיים, מרעננים, ת-ע-נו-ג!!!

במקום בוסתן עם המון עצי פרי, שולחנות פיקניק, ונוף של שקיעה חלומית.

היינו יכולים להשאר שם שעות.

מומלץ לעלות גם מעט למעלה עם השביל לעבר רמת הנדיב עד לבית חורי, שרידי בית חווה מהתקופה העות'מנית, וכן דרך מכלול מבנים מתקופת הורדוס הכוללים: ארמון מבוצר ומרשים שמזה מספר שנים נערכות בו חפירות ארכיאולוגיות. מאזור הארמון תצפית מרהיבה לכל אזור רמות מנשה ודרום הכרמל.

ואם מדברים על רגעים קטנים של אושר, במקום נמצאו שני פקחים מקסימים מטעם רמת הנדיב, חיכנים ונעימים, שבדקו האם המים לא עמוקים מדי בשבילנו (מסתבר שהם יכולים לשלוט בגובה המים), ואף הזמינו אותנו לתה צמחים ושיחה נעימה על החיים.

ניתן לשלב עם טיול בגני הנדיב

לצאת לטיול או רגע קטן בטבע

מספר פעמים בשבוע.

אני מאמינה שאפשר למצוא רגעי אושר גם בגיחות קטנות לטבע ולפינות חן,

ואם רק משנים את זוית הראייה, מוצאים סיפוק ואושר גם בדברים הקטנים והיומיומיים.

מזמינה אתכם לחוות איתי רגעים, רק רגעים, של אושר וטיולים.